رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، حضور خانوادگی در مراسم اربعین را یک فرصت فوق‌العاده برای خانواده‌ها دانست و گفت: روانشناسان خانواده معتقد هستند این حضور خانوادگی به تقویت بنیان خانواده‌ها کمک می‌کند.

فرصتی برای تربیت دینی و فرهنگ‌سازی

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، خانواده را محور برنامه‌های فرهنگی اربعین سال جاری اعلام کرد و گفت: دو مسئله موجب شد خانواده محور فعالیت‌های اربعین ۱۴۰۳ قرار گیرد. موضوع اول شهید رئیسی در سازمان ملل جنبش جهانی حمایت از خانواده متعهد را پیشنهاد دادند که به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل هم رسید.

وی با ابزار تأسف از اینکه کار جدی در خصوص این طرح در کشور انجام نشد، گفت: از سال گذشته با دفتر ریاست جمهوری در خصوص توجه به این طرح صحبت شده بود و امسال این کار با جدیت دنبال می‌شود؛ از سوی دیگر در مسئله اربعین یکی از محورهای فعالیت ما همیشه بحث خانواده مطرح بود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه در اولین سال‌های اوج پیاده‌روی اربعین، جمعیت بانوان حاضر در این مراسم حدود ۲۰ درصد بود، گفت: این آمار در سال گذشته به ۴۰ درصد رسید و شاهد رشد حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین هستیم و اکثریت بانوان با اعضای خانواده خود در مراسم اربعین حضور پیدا می‌کنند. البته اعتماد خانواده‌ها به امن بودن سفر اربعین، تعطیلی مدارس و فراهم بودن امکانات نیز موجب شده شاهد رشد حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین باشیم.

وی حضور بانوان و به تبع آن حضور خانواده‌ها در مراسم اربعین را یک فرصت استثنایی برشمرد و گفت: با هر کدام از متخصصان، روانشناسان، مشاوران و صاحب‌نظران حوزه خانواده در این خصوص صحبت کردیم، همه اعلام کردند حضور خانوادگی در مراسم اربعین یک فرصت فوق‌العاده برای خانواده‌هاست که یک سفر خاص را در کنار هم تجربه کنند و با هم تجارب مشترک به دست آوردند. روانشناسان خانواده معتقد بودند این حضور خانوادگی به تقویت بنیان خانواده‌ها کمک می‌کند؛ پس همه باید بپذیریم که حضور خانوادگی در اربعین یک فرصت است و باید همگان را به این حضور تشویق کنیم.

حجت‌الاسلام احمدی حضور فرزندان در کنار والدین در سفر اربعین را یک فرصت بسیار ارزشمند برای خانواده‌ها دانست و گفت: به همین جهت از سال گذشته نشست‌ها و هم‌اندیشی‌هایی را با طرف عراقی با همین محور آغاز کردیم. مسئولان امور بانوان ستاد مرکزی اربعین نیز بعد از عاشورا به عراق سفر خواهند کرد تا با بانوان عراقی در همین خصوص تبادل نظر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کنار هم بودن خانواده‌ها در تجمعات می‌تواند به نزدیک‌تر شدن فرهنگ ایرانی و عراقی به فرهنگ اسلامی کمک کند، گفت: کم‌کم زائران اربعین از کشورهای اروپایی نیز با خانواده‌های خود به مراسم اربعین می‌آیند و ما نیز تشویق می‌کنیم که این حضور خانوادگی بیشتر شود. چراکه حضور کودکان و نوجوانان در کنار خانواده موجب می‌شود فرهنگ اربعین به آنها نیز منتقل شده و کودکان تحت تأثیر اربعین قرار گیرند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: بخشی از نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها با حضور اساتید و فعالان اجتماعی از ایران و عراق با محور خانواده در اربعین برگزار خواهدشد و امیدواریم با این اقدامات هم ایده شهید رئیسی جامه عمل بپوشد و هم ظرفیت عظیم حضور خانوادگی در اربعین شناخته شود.

وی افزود: اگر مسئله حضور خانوادگی در اربعین برجسته شود، طرح‌ها و ایده‌های مربوط به آن نیز مطرح می‌شود و فرصت‌ها برای این حضور فراهم‌تر می‌شود. امسال از موکب‌داران دعوت کرده‌ایم که فضایی را برای خانواده‌ها فراهم کنند تا بتوانند در کنار هم باشند.

حجت‌الاسلام احمدی به این مسئله نیز اشاره کرد که خانواده‌های عراقی که هم اکنون در حال ثبت‌نام برای میزبانی از زائران اربعین هستند اعلام می‌کنند که آیا آمادگی پذیرایی از زائران به صورت خانوادگی را دارند یا خیر. 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.